Nu ons uitvaartbedrijf inmiddels ruim drie jaar bestaat en de naam in de omgeving steeds bekender is, wordt het tijd om ons werkgebied uit te breiden. In onze branche is dat een bijzondere uitdaging. Want van uitvaartbedrijven wordt toch verwacht dat ze niet alleen integer en betrouwbaar te werk gaan, maar ook zo'n zelfde uitstraling naar buiten hebben. Schreeuwige reclamecampagnes zijn dan ook niet op zijn plaats. Daarnaast wordt de keuze voor een bepaald uitvaartbedrijf ook vaak gemaakt op grond van eerdere ervaringen en doet de bekende mond-tot-mondreclame nog steeds zijn werk.
Toch wil je ook je bedrijf naar buiten toe promoten. Zoals elke ondernemer worden ook wij regelmatig benaderd door diverse adverteerders met prachtige, maar veelal prijzige, aanbiedingen. De kosten en eventuele baten worden dan ook iedere keer weer tegen elkaar afgewogen. Veel aanbiedingen slaan we af, maar kortgeleden hebben we toch besloten te adverteren in een nieuw uit te geven magazine van HDC Media, dat wij al kennen van het plaatsen van rouwadvertenties. Dit Alkmaarse bedrijf heeft een groot verspreidingsgebied en is o.a. uitgever van diverse kranten zoals het Noordhollands en Haarlems Dagblad, De Gooi-en Eemlander, Leidsch Dagblad en Alphen CC. Naast hun Trouwmagazine hebben zij nu ook een full-color Uitvaartmagazine ontwikkeld met artikelen over en aanbieders in de uitvaartbranche. Lezers van de kranten of website van HDC Media kunnen het blad binnenkort gratis aanvragen.
Als adverteerders mochten we gisteren de lancering van deze nieuwe 'glossy' bijwonen. En hoewel Alkmaar niet om de hoek is, leek het ons toch leuk eens bij een dergelijk evenement aanwezig te zijn. Want hoewel wij maar een kleine ondernemer zijn, kan het geen kwaad om zo nu en dan je gezicht eens ergens te laten zien. Wie weet wie je ontmoet en welke contacten je kunt leggen. Netwerken heet dat tegenwoordig.
Na ontvangst met koffie of thee, een presentatie over het bedrijf en een aantal sprekers uit de uitgeverswereld, werd er afgesloten met een hapje en een drankje. De ondernemers en medewerkers van het uitgeversbedrijf kregen hierbij natuurlijk de gelegenheid met elkaar in contact te komen.
En hoewel ik me realiseer dat er zeker sprake is van een bepaald ´gebakken luchtgehalte' vind ik dergelijke bijeenkomsten toch wel leuk. Want waar ik me normaal bij grotere bijeenkomsten niet altijd op m´n gemak voel, gaat bij dit soort evenementen de knop om en babbel ik er vrolijk op los met een zelfverzekerdheid die in het dagelijks leven nog weleens ontbreekt. Hoge hakken en de juiste outfit leveren daar zeker hun aandeel in.
Toen na de presentatie het magazine aan alle aanwezigen werd uitgereikt, viel ons op dat ons bedrijf het enige is dat al gebruikt maakt van de QR-code waar ik het ook in een eerder blog al over had. Volgens de makers van het blad absoluut een toegevoegde waarde en op dit moment nog uniek. Reden om dit toch nog eens breder onder de aandacht te proberen te brengen.
Zakelijk gezien levert een dergelijke bijeenkomst niet veel op, zeker omdat Alkmaar ver buiten ons werkgebied valt. Wel is het altijd leuk van anderen te horen wat zij doen en hoe zij hun bedrijf hebben vormgegeven en is het interessant om eens een kijkje te nemen bij een bedrijf dat je normaal gesproken alleen van naam kent. Niet alleen om van elkaar te leren maar ook om je horizon weer een beetje te verbreden.
En als ik dan in de auto op weg naar huis alles nog eens overdenk, kan ik niet anders dan concluderen dat ik dit soort dingen gewoon leuk vind en dat ik graag meer in de zakelijke wereld zou willen werken. De plannen voor het tweede eigen bedrijf in ons gezin worden dan ook weer met hernieuwde energie opgepakt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten