dinsdag 29 maart 2011

Nieuwe media

Met de komst van de nieuwe media is er een heel scala aan nieuwe mogelijkheden ontstaan om elkaar te volgen en met elkaar te communiceren. Nu zal ik direct bekennen dat moderne media niet mijn sterkste kant is. Eigenlijk ben ik nog net jong genoeg om goed overweg te kunnen met diverse computerprogramma's, internet en e-mail maar net te oud om alle ins en outs van moderne media meegekregen te hebben. Pingen en skypen bijvoorbeeld, zijn voor mij nog onbekende fenomenen. En ook het gebruik van de mobiele telefoon is voor mij nog lang niet tot tweede natuur geworden. Een feit waardoor je in de ogen van de jeugd al snel tot de Neanderthalers behoort.

Toch heb ik inmiddels mijn eigen Hyvespagina en heb zelfstandig uitgevonden hoe het aanmaken van een eigen blog werkt. In de ogen van mijn kinderen een niet geringe prestatie. Waarmee meer wordt gezegd over hun inschatting van mijn technisch vernuft op dat gebied, dan over hun bewondering daarvoor.

Het fenomeen nieuwe media heeft echter wel degelijk mijn interesse. Zo kan ik me er enorm over verwonderen hoe dat nu in zijn werk gaat: dat tieners als Justin Bieber en Esmée Denters wereldberoemd worden dankzij hun op YouTube geplaatste homevideo's. Daarnaast heb ik ook grote bewondering voor de ondernemers die dankzij nieuwe media als Twitter hun waren doeltreffend aan de man brengen. Zoals de ijscoman bijvoorbeeld, die twittert dat hij op een bepaalde tijd met zijn kar op een bepaalde plaats staat en daarmee op een nieuwe manier volop klanten trekt.

Nu begrijp ik best dat mijn bewondering voor de nieuwe media deels voortkomt uit onbekendheid met die nieuwe wereld. Maar het zet je ook aan het denken. Zeker als je getrouwd bent met een ondernemer.
Want hoe kun je die nieuwe mogelijkheden nu inzetten voor je eigen bedrijf? De branche waarin wij werkzaam zijn is steeds meer aan het vernieuwen. Toch merken we regelmatig aan onze klanten en 'omstanders' dat het, door de aard van het werk, heel belangrijk wordt gevonden dat er respect, integriteit en vertrouwen wordt uitgestraald. Iets waar wij zeker voor staan en wat ook voor ons heel belangrijk is.
In onze branche moet je het dan ook vaak hebben van uitstraling en van-mond-tot-mond-reclame. Maar zoals in elk bedrijf wil je ook zichtbaar zijn en je eventuele klanten een indruk geven van waar je voor staat.

En opeens had ik het, een QR-code moest het worden! Een moderne versie van de streepjescode die smartphone-gebruikers kunnen scannen waardoor ze direct doorgelinkt worden naar een webcommercial van ons bedrijf. Een techniek die zo vooruitstrevend is dat we regelmatig uit moeten leggen hoe dit precies werkt. Bovendien zijn we, voor zover we weten, het eerste bedrijf in onze branche dat hiervan gebruik maakt.

Stiekem ben ik er best een beetje trots op. Niet alleen op het idee maar zeker ook op het resultaat dat Manlief met onvermoede talenten heeft gerealiseerd. Nu maar hopen dat het aanslaat en bijdraagt aan ons imago van betrouwbaar en professioneel bedrijf. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie er van vinden. Probeer het maar eens door de bijgevoegde QR-afbeelding te scannen.

Daarnaast kan het voor mijn persoonlijke PR natuurlijk ook geen kwaad. Misschien dat ik dan  in de ogen van mijn kinderen toch nog eens het Stenen Tijdperk-niveau ontstijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten