zondag 10 mei 2015

Van beren en glazen, wind en zeilen

Het leven is een mooie uitvinding.

Zeker nu we morgen, als het goed is, de eerste zomerse dag gaan beleven. De eerste ijsjes liggen in de vriezer, de oksels en benen zijn onthaard en de was ligt al gewassen klaar om morgen op de draaimolen droog te waaien. Het leven is mooi, zou je zeggen.

Toch kan ik me nog niet helemaal onttrekken aan de negatieve en onzekere gevoelens die ik nog steeds voel met betrekking tot de toekomst. Gaat het wel goed blijven gaan met ons bedrijf, kunnen we het nieuwe huis wel blijven betalen, gaat het wel goed met de examens van onze kinderen, kunnen we ze straks ook nog wel bieden wat ze nodig hebben nu ze allebei een vervolgopleiding gaan doen?
Helemaal onterecht zijn die gedachten niet want we hebben nu eenmaal een financieel pittige tijd achter de rug en onze financiën zijn niet meer wat ze geweest zijn. En met nog een aantal behoorlijke uitgaven voor de boeg is mijn innerlijke rust nog niet helemaal (en soms: helemaal niet) weergekeerd. Daarbij heb ik nog steeds sterk het gevoel dat de beslissing om te verhuizen misschien niet onze beste beslissing was...

Nu ben ik van nature best wat zwaar op de hand. Ik zie dan ook al gauw beren op de weg en zie
eerder een halfleeg glas dan een halfvolle. Maar daarmee help je jezelf, zeker in een onzekere situatie, niet echt. Want voor je het weet blokkeren de beren het uitzicht op de weg vóór je en ga je bibberend en zonder je te verroeren in een hoekje zitten. En geloof me, ik ken het gevoel. Probleem is dat je daarmee de beren alleen maar de kans geeft om dichterbij te komen. Want je doet daarmee niets om de situatie te verbeteren; je staat niet op om de beren te verjagen. Dat verandert niet alleen niets aan het angstige en onrustige gevoel maar geeft je ook nog eens het gevoel dat je geen grip hebt op de situatie. En dat versterkt je onrust en angst alleen maar weer.

Maar hoe vind je nu de kracht om op te staan en de beren te lijf te gaan als je daar in je hoekje angstig zit te wezen? En hoe houd je ze vervolgens op afstand zodat je weer meer rust en zekerheid gaat ervaren?

Voor mijzelf heb ik daarom het volgende stappenplan bedacht:
- Afrekenen met de intense vermoeidheid na een stressvolle tijd. 
  Daarom heb ik extra vitaminen en supplementen aangeschaft in de vorm van Supradyn en
  magnesium. Dagelijks een dosis moet er voor zorgen dat de tekorten in mijn lichaam weer
  aangevuld worden en de vermoeidheid vermindert. Naast gewoon gezond eten natuurlijk.
  Want als je minder moe bent, zie je dingen positiever in en krijgt de onrust minder kans.
- Meer rust en ontspanning.
  Naast supplementen en vitamines is ook rust en ontspanning belangrijk. En hoewel ik niet echt een
  mens van discipline ben, dwing ik mezelf nu om op tijd naar bed te gaan. Zodat ik voldoende
  uren kan slapen en weer op tijd op kan staan.
- Meer lichaamsbeweging om weer in beweging te komen.
  Wandelen doet bij mij wonderen om mijn hoofd leeg te maken. Vooral 's ochtends zo uit bed,
  zonder make up of fohn gezien te hebben. Dat betekent vroeg uit bed en eerst een flink rondje met
  de hond. Ondertussen helpt de frisse lucht je wakker te worden en, letterlijk, in beweging te komen.
  Dit helpt je de rest van de dag om actiever te zijn.
- Zorgen voor overzicht
  Nadat ik er alles aan gedaan heb om mijn lichaam te laten herstellen, is het tijd om op te staan en
  de beren weg te jagen. In mijn geval weer overzicht over onze financiën te krijgen. Want hoewel ik
  globaal best weet wat er speelt, werkt het voor mij goed om alle uitgaven goed in kaart te brengen
  en maximale maandelijkse bedragen aan te houden voor specifieke uitgaven. In het verleden heb ik
  dit consequent gedaan maar uiteindelijk sluipt daar dan toch weer de gemakzucht in. Nu is het tijd
  om de teugels weer aan te halen en zelf weer grip op de situatie te krijgen.
- Genieten van wat er wel is.
  Omdat ik de dingen nogal eens somber in zie, is het van belang om niet te vergeten dat er ook een
  heleboel dingen zijn die er wél zijn en het waard zijn om blij en dankbaar voor te zijn. Daarom
  schrijf ik elke avond drie dingen op die die dag de moeite waard waren. Dit laat je zien dat er
  meer mooie dingen zijn dan je zelf misschien denkt.

Denk tenslotte eens aan het volgende:

                      Je hebt geen invloed op de wind maar wel op hoe je de zeilen zet.











 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten